MAKE–REMAKE–COLLECT – HET ARTIST’S BOOK ALS KUNST- EN VERZAMELOBJECT

reserveren: Perdu

Datum
30/05/2014
8:30 pm

Location
Perdu

Met: Tim Hollander, Natalia Rebelo en Jan Deumens. Workshop door Karoline Swiezynski.

‘Artist’s books should come with a warning label. Once you know what they are, be warned, you have the burden of trying to explain them to others.’ – Angela Lorenz

Een artist’s book is meer dan een toevallig bijzonder mooi vormgegeven dichtbundel of een geïllustreerde roman. Het stelt zijn eigen materialiteit voorop en brengt een intieme relatie teweeg: tussen maker en materiaal, tussen materiaal en lezer/kijker, tussen materiaal en verzamelaar. Artist’s books bewegen zich op het grensvlak van beeldende kunst en literatuur waarin het samenspel tussen tekst en beeld gematerialiseerd wordt. Vanuit de gedachte dat in het artist’s book de poëzie de pagina weet te overstijgen, verkent Perdu de poëticale mogelijkheden van de driedimensionale uitbeelding van tekst. De drieslag make-remake-collect vormt daarbij de rode draad van deze avond die het artist’s book van zijn maker naar zijn verzamelaar traceert.

Typografische experimenten, ongebruikelijke formats of bijzondere materialen; artist’s books zijn er in alle soorten en maten. Ze kunnen gezien worden als ambachtelijke objecten die door hun kleine oplage van soms niet meer dan één uniek exemplaar appelleren aan de aura van het boek als kunstobject, waarbij de zintuigelijke ervaring centraal staat. In een tijdperk waarin tekst meer en meer als digitale code op een scherm verschijnt, kan het artist’s book dienen als aanzet tot reflectie: over de mogelijkheden en beperkingen van het boek als creatieve ruimte, over de waarde en positie van het boek als uniek kunstwerk dan wel reproduceerbaar artefact, over de dunne scheidslijn tussen tekst en medium. Om op de werking van het artist’s book te reflecteren is het relevant om niet alleen te kijken naar de ruimte in het werk, maar ook naar de ruimte die het inneemt ten opzichte van andere boeken. Een artist’s book is eerder thuis in een museum dan een bibliotheek; eerder verkrijgbaar in een galerie dan in een gewone boekhandel.

In een workshopsetting onderzoekt Perdu de mogelijkheden van het artist’s book en bekijkt wat de trajecten die deze boeken afleggen kunnen betekenen voor zowel het boek als de lezer/kijker.